Persony aneb proč tvořit fiktivní postavy

Please log in or register to like posts.
Novinky

Možná jste už slyšeli někdy o takzvaných personách. Imaginárních lidech, kteří zastupují vaši ideální skupinu klientů, na které cílíte. Dnes jsem si pro vás připravil nejen povídání o personách, ale i šablonu, ve které si za pár minut dokážete udělat vlastní.

Jen aby bylo jasno, za pár minutek to všechno naházíte do hezké šablony. Tvorba person trvá i několik desítek hodin. Doporučuji se tomu důkladně věnovat, protože pokud zvolíte špatné cílení, může vás to stát hodně času a tím pádem i peněz.

Jste připraveni? Jdeme na to.

* * *

Co je to persona?

Persona je fiktivní postava. Přeci jen je jednodušší si vaši cílovou skupinu představit jako Honzu, Alenku nebo abychom byli korektní v dnešní době nějak živou bytost neurčitého pohlaví. Představte si, že popisujete manželce kamaráda, kterého nezná. Přesně tak bude nějak vypadat naše persona.

Bude mít jméno, věk, základní informace o rodinném stavu. Jeho potřeby a frustrace v dané situaci (v situaci, ve které jsou vaši zákazníci a vy jim pomáháte ji řešit) a nějaké technické znalosti (přeci jen pracujeme všichni s technikou). Je důležité zmínit, že persony využívá mnoho oborů, ale my si popíšeme hlavně ty z pohledu UX. Můžete je použít na cílení produktů nebo tvorby webu na míru vašim zákazníkům.

* * *

K čemu jsou persony dobré?

Jak již bylo nastíněno, persony slouží k tomu, abyste připravili řešení pro jejich potřeby a problémy. Uvedu příklad jak s nimi pracuji já.

Mám nový projekt. E-shop s kvalitním vybavením pro mazlíčky. Vybavení je ručně dělané, a je tedy dražší. Už z tohoto nám jasně vyplývá cílová skupina. Lidé, kteří jsou ochotni utrácet za své mazlíčky více, pokud nemají děti. Bezdětný člověk bude povětšinou mladší s dobrou stabilní prací.

Abychom pořád neříkali člověk, pojmenujeme si ho například Šimon, takové neznámé jméno, že. Tento Šimon, žije sám a nedávno našel malé koťátko na ulici před svým bytem. Chce pro něj to nejlepší a je ochotný strávit svůj čas hledáním toho nejlepšího vybavení a krmiva. Jeho potřeby jsou tedy jasné – koupit kvalitní hračky a zázemí pro jeho nového člena rodiny. Frustrace je pojená s jeho potřebami. Nechce se s vybavením tahat a jelikož nevlastní auto, štvou ho obchody, které nemají doručení přepravní službou. Zároveň nechce plastové náhražky něčeho, co by měl být pořádný materiál. A tady to máte. Všechno dáme do šablony (kterou si můžete stáhnout na konci článku) a máme hotovo.

Předloha šablony pro vytvoření persony.

Persona bude tedy vypadat nějak takto. Můžete si ji vytisknout a nalepit na zeď, abyste měli pořád na očích, kdo je váš zákazník. Je možné, a většinou se tak i děje, že máte více person, protože cílíte na více skupin. Pokud jsou správně nadefinované, nemáte se čeho bát. Jediným strašákem ve skříni stále zůstává, pokud odpovíte, že cílíte na všechny. Prosím, prosím (a pro jistotu ještě jednou), prosím něco jako cílení na všechny neexistuje.

* * *

Jak vytvořit personu?

Rychle jsme si nastínili, jak se taková persona tvoří. Teď si rozebereme jednotlivé fáze opravdové přípravy. Osobně si přípravu rozdělují do tří fází.

První fáze je fáze zjišťovací. V této fázi se snažím zjistit co nejvíce o klientově podnikání a jeho směru. Pokud jsou k dispozici nějaká data, je to vždy lepší. Částečně se dají cílové skupiny odpozorovat i od konkurence. Je však důležité se odlišit od konkurence a ne je jen slepě okopírovat.

Druhá fáze je fáze tvoření. Zde si všechny informace, které jsem získal, poskládám do jednoho dokumentu a podívám se na ně jako celek. Pokud máte cílové skupiny, které můžete najít ve svém okolí (takže klient neprodává třeba zbraně), je dobré se s nimi sednou a u kávy se o daných věcech popovídat. Je pravděpodobné, že zjistíte potřeby a frustrace, které byste sami nevymysleli.

Třetí fáze je fáze klikací. I když to skvěle vymyslíte, někdo to musí do té šablony naklikat a dotvořit detaily okolo. Jako je jméno a fotka daného člověka. Pamatujte, cílem je vytvořit co nejvíce reálného člověka, kterého budete brát jako by seděl naproti vám.

* * *

Šablona person

Aby váš nový kamarád mohl mít výstup, který můžete prezentovat na meetingu nebo ho mít nalepený na nástěnce, připravil jsem jsem pro vás tuto šablonu v programu jménem Figma. Figmu jsem zvolil, protože si ji každý může stáhnout zdarma (stáhnout Figmu), tudíž tu odpadá překážka typu Photoshop nebo Ilustrátor.

Šablona obsahuje 4 obrázky lidí. Jednoduše tak vytvoříte až 4 rozdílné persony najednou.

Po otevření Figmy se zaměřte na prostředek vrchního menu. Vedle nadpisu „Šablona Person“ je malá šipečka. Klikněte na ni, tím se vám otevře malé dropdown menu. Tady zaklikněte „Duplicate to your Drafts“, tím se vám šablona zkopíruje a můžete ji začít upravovat. Do „Drafts“ se dostane do kliknutí na hamburger menu v levém horním rohu a poté na „Back to Files“.

Celý projekt jednoduše otevřete a v levém menu budete mít pojmenované všechny části které můžete měnit (neměnné jsou zamknuté). Neříkám, že je to úplně jednoduché, ale tak to bohužel chodí. Bez práce nejsou koláče.

Pokud byste si to chtěli ale přeci jen trochu ulehčit, napište mi. Vytvoříme persony takové, že je nerozeznáte od reálných postav. Jediné, co je bude odlišovat, je jen snad placení daní.