Design

Jak se stát UX designerem

Osnova

Jako UX designer pracuji přes 6 let a musím říct, že je to jedna z nejlepších prací na světě. Občas mi někdo píše, že by se chtěl stát UX designer a jestli mu můžu poradit, jak na to. 

Proto jsem se pro vás rozhodl popsat celý proces od začátku až po získání první práce v UX. Článek je mířený na úplné začátečníky, ale i třeba UI designery, grafiky, kteří chtějí přejít do UX. Tak jdeme na to!

Co dělá UX designer 

Předtím než se pustíme do samotné cesty, si musíme říct, co všechno UX designer dělá. Plno lidí si myslí, že UX designer kreslí wireframy. To je sice pravda, ale jen z malé části. Více se o tom rozepíšu níže. Wireframy jsou koncem celého procesu, ne jeho začátek, jak si někteří myslí. 

Na téma, co dělá UX designer, jsem připravil samostatný článek, ale tady je rychlý souhrn:

  1. Příprava hypotéz a následní ověření na datech / výzkumem
  2. Výzkum (research) kvantitativní / kvalitativní (např. dotazníky, hloubkové rozhovory atd.)
  3. Tvorba person
  4. Analýza dat (zadat z ERPs, Webová analytika, Smartlook atd.)
  5. Tvorba informační architektury
  6. Tvorba wireframů a interaktivních prototypů (např. ve Figmě, Sketchi)
  7. Efektivní sběr feedbacku (od stakeholderů, zákazníků atd.)
  8. Uživatelské testování
  9. Handoff projektu na UI designera nebo Vývojáře
  10. Měření úspěchu / dopadu změn (A/B testy atd.)

Plat UX designera

Kolik vlastně bere UX designer? Rád bych řekl, že UX dělám jen proto, abych zlepšil svět okolo nás. Ale to by bylo dost pokrytecké, protože to tak úplně není. Když jsem se kdysi rozhodoval, jestli do UX vůbec jít, peníze hrály velkou roli.

Dostat se totiž do jakéhokoliv oboru je velice časově náročné a je dobré vědět, co vás čeká v určitých fázích vaší cesty. Pokud se podíváte na nejnovější data z roku 2021 od UX Asociace (prolink na celý výzkum jsem vám nasdílel níže), bude průměrná mzda UX designerů takováhle. Jen počítejte s tím, že se jedná o průměry a hlavně zaměstnanecké poměry. Na freelance nebo jako kontraktor si můžete vydělat mnohem více.

  • Junior (úplný nováček v oboru – první rok) = 34 - 42 tisíc
  • Medior = 56 - 63 tisíc
  • Senior = 84 - 91 tisíc

Jak můžete krásně vidět, mzda se rychle zvedá v závislosti na senioritě pozice. Osobně se přiznám, že neznám firmu, co by platila za juniorní pozice takhle málo, ale určitě i takové případy jsou. Z mé zkušenosti v Praze začínají platy UX designerů na cca 50tis a můžou se dostat až na 150k pro seniorní pozice.

Tím ale vůbec nechci popírat výsledky výzkumu Humans of UX, protože tam mají mnohem větší vzorek respondentů. 

Toto jsou vypsané pozice na StartupJobs v době psaní článku (jen 6 inzerátů mělo zveřejněné platy). Každá pozice má samozřejmě své požadavky, některé jsou i na UI / UX designery atd. Ale souvislejší obrázek by vám to dát mohlo. 🙂

Nabídka pozic UX designera na Startupjobs.cz

Humans of UX – sčítání českých a slovenských UX profesionálů

Jak jsem psal dřív, vyšel za mě topový výzkum Humans of UX, který vám na 169 stránkách přibliží realitu lidí v oboru UX. Výzkum je perfektně zpracovaný a určitě stojí za to, si v něm počíst. Dotýká se mnoha témat od vzdělání přes mzdy až po UX trendy. Odkaz na PDF Humans of UX.

Humans of UX – průzkum od UX asociace z roku 2021
Humans of UX – průzkum od UX asociace z roku 2021

Wireframy jsou konec UX procesu, ne jeho začátek

Občas se setkám s tím, že si grafici nebo UI designeři myslí, že rozumí i UX, když si vytvoří wireframe. Pokud vám někdo bude tvrdit, že je UX designer nebo má UX skills díky tomuto argumentu, rozhodně ho nepovažujte za UX designera. Wireframe je konec procesu, ne začátek. Jak jsem se rozepisoval nahoře. UX je o pochopení zákazníka, o validaci hypotéz na základně dat z výzkumů nebo vašich interních dat. UX není o malování tužkou na papír nebo na tablet. UX design je mnohem víc než wireframy.

Měl jsem potřebu to napsat, protože se opravdu často setkávám s někým, kdo o sobě tvrdí, že je UX designer, ale v životě neviděl data a v životě nemluvil se zákazníkem. To pak není UX designer, ale maximálně člověk, který má nějaký drobný vhled do UX designu.

Takovýmto lidem se prosím vyhněte, neučte se od nich a rozhodně se od nich, neinspirujte se. Občas pracuji ve WeWorku a ten má nevýhodu toho, že slyšíte cizí rozhovory. Rozhovor s klientem, který obsahuje věty jako „Nepotřebujeme mluvit s vaším zákazníkem, něco podobného jsme před pár lety dělali na Slovensku. Máme v týmu super UX designery, tak víme jak to navrhnout” jsem tu už párkrát slyšel a vždy mi z nich přeběhne mráz po zádech.

Wireframy jsou ta vizuální část, kterou chce každý začínat, protože je to ta „hezká” část. Dobrý UX designer začíná daty, cílovou skupinou a hypotézou před tím, než začne „malovat” wireframy. A pro jistotu ještě jednou – wireframy jsou konec UX procesu, ne začátek.

Jak začít s UX designem

Pokud nemáte projekty, vytvořte si je

Často se mě začínající designeři ptají, kde mají vlastně začít. Všechny konzultace měly tento společný rys:

„Je velice těžké najít si práci, protože všude chtějí už nějaké portfolio (projekty), ale abych je mohl/a mít, musím mít práci. Je to začarovaný kruh.”

Rozumím tomu, že začátky jsou složité (asi i proto čtete tento článek). Každopádně si dovolím nesouhlasit s tím, že musíte mít práci (respektive zaměstnavatele), abyste za sebou mohli mít nějaké projekty. Jedna z cest je freelance, to byla cesta, kterou jsem se vydal já. A je to velice těžká cesta. Doporučuji ji jen tehdy, pokud si můžete dovolit být pár měsíců bez příjmů

Druhá cesta, ta kterou doporučuji většině lidí, je si projekty jednoduše vytvořit.

Máte ve svém okolí někoho, kdo má malý e-shop? Super. Domluvte se s ním, že uděláte UX analýzu pomocí dat ze Smartlooku zadarmo. Druhá strana musí jen slíbit, že změny implementuje a vy si to můžete dát do portfolia. Máte kolem sebe někoho, kdo má malinký startup nebo začínající podnik? Super. Domluvte se s nimi, že jim pomůžete s jednoduchým webem na šabloně a že připravíte všechny potřebné podklady o cílové skupině a uděláte malinký výzkum.

Tyto projekty samozřejmě nebudou v takovém rozsahu, jako vaše budoucí projekty na vaší první oficiální pozici UX designerů, ale rozhodně se na nich něco naučíte a vytvoří vám základ portfolia. 

Scénář, při kterém před sebou bude mít recruiter 2 designery:

  • První bude mít za sebou jen teoretické znalosti (online kurzy a pár knih).
  • Druhý bude mít za sebou optimalizaci košíku jednomu malému e-shopu a dva mini weby restaurace a kavárny, kam rád chodí.

Koho myslíte, že si nejspíše vybere? Nikdo od vás na juniorní pozici neočekává, že budete mít za sebou spolupráci s Googlem nebo Alzou. Vždy je lepší mít něco než nic. Věřím, že teď už chápete, že pokud nemáte projekty, tak si je musíte vytvořit.

Jak se stát UX designerem step by step

Dostáváme se k závěru článku. Rád bych v v pár bodech popsal, jak bych postupoval já, kdybych se znovu musel naučit UX a chtěl získat první práci.

  1. Naučil bych se teoretické znalosti – Bez těch to prostě nepůjde. Je plno super knih nebo kurzů (i já jeden momentálně připravuji).
  2. Našel bych si „Testovací” projekty – Poptejte se známých nebo v nějaké Facebook skupině. Najděte si něco, kde si budete moci teoretické znalosti vyzkoušet v praxi. Neberte si velké sousto jako svůj první projekt. Ne, že předěláte celý e-shop za týden. Začněte pomalu. Zkuste optimalizovat filtry na daném e-shopu nebo nějaký krok košíku.
  3. Připravil bych si case study z daných projektů – Vzal bych pár čísel, testemoniály od majitelů a připravil jednoduché case studies nebo blog post. Nemusíte to nijak přehánět. Nelžete, přiznejte, že to byl malinký projekt, ale popište co nejvíc váš postup a výstupy.
  4. Začal bych psát o designu – Tento krok jsem udělal v minulosti a udělal bych ho znovu. Když o něčem píšete, musíte si nastudovat dané téma mnohem více dopodrobna, abyste byli schopni o něm psát. To vám prohloubí teoretické znalosti z prvního kroku a vybuduje vám to taky nějakou vizitku toho, že danému tématu rozumíte. Myslíte, že se mě někdo ptá jestli rozumím Figmě, když na ní mám online kurzy a školím velké firmy?
  5. Obepsal bych hodně nabídek – Nebojte se neúspěchu. Narazil jsem na úplně zničeného mladého designera, který tvrdil, že ho nikdo nechce a že si nikdy nenajde práci. Na otázku na kolik pozic se hlásil, padla odpověď „tři”. Obepisujte, co se dá. Potřebujete sehnat první práci, první vstup do oboru UX, ne tu nejlepší práci, kde budete do konce života. Až budete mít rok zkušeností, tak se posunete zas na další pozici. Viz. informace o platech z výzkumu. Junior (první rok praxe) má 34 – 42tis a medior (2 roky a víc praxe) má 56 – 63tis. Když budete šikovní, tak si za rok polepšíte o více než 20 tisíc. A to rozhodně není špatné.
  6. Pořád bych se vzdělával, psal o designu a nabaloval na to, co už znáte - Osobně si i dneska před každým hloubkovým rozhovorem čtu znovu o UX výzkumu, protože tam vždy najdu něco nového, co mi nedávalo před půl rokem smysl. Vždělávání je nikdy nekončící proces.

Jak jste asi pochopili, tak rád píšu o designu. Jestli chcete být pořád v obraze doporučuji, začít odebírat můj newsletter. Vždy, když nasbírám dostatek podkladů a inspirace tak, posílám nové články a zajímavosti ze světa UX. 

A pokud vám nebylo něco jasné, nebo byste chtěli s něčím poradit nebojte se mi napsat. Nebo se podívejte na můj mentoring program. V obou případech rád pomůžu.

Největší online kurz na Figmu v Česku

MasterClass jsem postavil jako komplexní hub vědomostí. Najdete v něm vše o Figmě a práci v ní. Od jednoduchého nastavení po složitější prototypy a aplikace.

Kurz obsahuje 14+ hodin contentu. Konkrétně 127 videolekcích, díky kterým se rychle naučíte to, co zrovna potřebujete.

Zjistit vše o kurzu
Let’s talk now!