Design

Figma dost možná právě umřela!

Osnova

Figma se právě prodala za 20 miliard dolarů. Tato informace se dostala ven v tiskové zprávě ve čtvrtek 15. září 2022. A potom se strhla lavina. Nejde o to, že byla Figma prodaná (i když se spekulovalo, že by mohla brzy vstoupit na burzu). Jde o to, komu byla prodaná. Koupila ji totiž firma, proti které se Figma celé roky vymezovala a bojovala. Adobe. 

Co se stalo

Jak jsem nastínil výše, Figma se prodala Adobe, respektive prodej by měl proběhnout příští rok, pokud vše projde schválením regulativních orgánů. Z pohledu businessu chápu, proč se tato transakce udála. Adobe má hodně peněz a jejich Adobe XD je prostě podprůměrný produkt. Figma investoři chtěli exit a Figma má produkt naopak super. 

To co je zarážející je fakt, že velká část Figmy stojí na dobrovolné práci komunity. Od pluginů přes tutoriály přes kurzy až po šablony. Na tomto Figma vyrostla. Byl to nástroj od designerů pro designery. Jeho směr neřídili kravaťáci v boardroomech, kteří neví, jaký je rozdíl mezi vektorem a bitmapou. Od první verze Figmy byl celý její marketing stavěný na tomto faktu. „Jsme jedni z vás. Jsme designeři, ne businessmani jako je Adobe”. Figma se proti Adobe často vymezovala, a o to je celá transakce zvláštnější.

Proč je akvizice Figmy vtip

Adobe je obrovská korporace, která všechny své rozhodnutí staví na bázi toho, ne co je nejlepší pro designery, ale pro business. To je v pořádku, sám vlastním akcie Adobe, takže z pohledu businessu mi to nevadí, z pohledu designera vnímám však to, že většina produktů Adobe je pozadu. Vývoj je zbrzděný, nonstop přidávají další produkty (aplikace), které nikdo nechce, jen aby těch $60 měsíčně za Creative Cloud vypadalo jako dobrý deal.

Adobe marketing tlačí na sílu, platí tvůrce, aby ho prosazovali a ukazovali. Ne, že by toto Figma nedělala, v posledních pár letech taky začala, ale její základy stály na pevných nohách komunity (stejně jako Adobe ve svých začátcích).

Menší náznaky změny směru tu už byly v minulosti. Figma se začala hodně orientovat na Enterprise klienty. Přidávala nové pricing plány za vyšší ceny a bylo jasné, jakým směrem chtějí jít. 

Akvizice Figmy Adobe je prostě vtip a pošlapává vše, na čem Figma vyrostla. Dneska věřím, že koláč revenue malých designerů a firmiček vs. korporáty bude vypadat dost jinak než pár let nazpět. Korporáty budou Figmě dělat většinu revenue, ale i tak je celá transakce trošku „plivnutím” do tváře všech designerů, kteří nechtěli korporátní přístupy Adobe.

Co bude možná následovat

V tiskových zprávách od Figmy a od Adobe zaznívaly věty typu „Nic se pro vás nemění. Adobe nám pomůže jen růst”. Bohužel tomu nevěřím. Track record Adobe to rozhodně nepodporuje. Už v minulosti proběhly akvizice aplikací jako je Dreamweaver a další. 

Focus Adobe na Enterprise model ubližuje jen menším firmám a freelancerům. Velké korporáty neočekávají nové funkce, nechtějí měnit procesy, chtějí stabilitu. Právě ta stabilita zabíjí inovaci. Kvůli tomu, že firmy jako Adobe neinovují, mohly firmy jako Figma vzniknou a vyrůst do obřích rozměrů. Bohužel pak se z nich stanou korporáty jako je Adobe.

Myslím si, že následující rok, dva se nic moc nezmění. Vše pojede jak má, protože akvizice je velká právničina a dostat do Figmy procesy Adobe bude trvat. Každopádně pak začneme vidět drobné změny. Funkce budou vypouštěny spíše pro dražší Enterprise tarify a na profession tarif (na kterém je většina freelancerů a menších firem) se začne kašlat. Mnohem více se bude investovat času a práce do zabezpečení, certifikací a podobných věcí, co budou chtít mít velcí klienti, ale designu to nijak nepomůže a nástroj nikam neposune. Adobe donutí Figmu pracovat hodně na věcech na pozadí, aby mohli upsat velké firmy a plnit SLA (Service-level agreement – jednoduše, aby byla Figma pořád online a nepadala).

Postupně se vývoj Figmy bude zpomalovat, protože finančně nebude dávat smysl inovovat rychle. Budou propuštěni vývojáři a designeři a místo nic nastoupí masivní obchodní a marketingové oddělení. A pak za pár let vznikne něco nového, kam my, běžní designéři, rádi utečeme. Do další aplikace, která bude hlásat, že tu je „od designeru, pro designery”.

Jak se tomu přizpůsobím já

Osobně jsem většinu své designerské kariéry stavěl na Figmě. Designuju v ní, školím velké firmy a mám i online kurzy. Můj život je spjatý s Figmou. Každopádně nevěřím tomu, že ji Adobe za pár let nezabije. Jako další aplikace, které koupili v minulosti. Proto budu pomaličku dělat research dalších nástrojů

Pro vás to znamená jen pozitiva. Více contentu, více srovnání, více nástrojů. Rád bych zkusil Sketch, který jsem nikdy nepoužíval, protože nejsem MacOs uživatel. Vezmu si v kanceláři nový Mac a dám pár víkendu do Sketch. Určitě pak udělám nějaké porovnání.

Zajímavé jsou taky open-source projekty jako je Penpot. Je totiž možné, že plno designerů a vývojářů, co tvořili pro Figmu, přesedlají na open-source produkty. Podobně se třeba neskutečně vyšvihlo OBS, které je open-source a momentálně je to světový leader na poli streamingu a nahrávání videa (i můj kurz nahrávám přes OBS).

Co se stane s Figma MasterClass

Slíbil jsem updaty kurzů a to hodlám dodržet. Figma MasterClass a Figma pro manažery bude tedy udržovaná ještě 100% pár let. 😉

Věřím, že Figma bude ještě pár let na vrcholu a že bude chvilku trvat, než se k nám dostanou první problémy korporátu Adobe. Takže určitě se nebojte. Z Figmy neodcházím, spíš je na čase si rozšířit obzory. 

Největší online kurz na Figmu v Česku

MasterClass jsem postavil jako komplexní hub vědomostí. Najdete v něm vše o Figmě a práci v ní. Od jednoduchého nastavení po složitější prototypy a aplikace.

Kurz obsahuje 14+ hodin contentu. Konkrétně 127 videolekcích, díky kterým se rychle naučíte to, co zrovna potřebujete.

Zjistit vše o kurzu
Let’s talk now!