Momentálně pracuji na velké optimalizaci jednoho z hlavních hráčů v e-commerce na poli značkové módy u nás. Od začátku jsem trval na tom, abych byl inhouse a mohl si tak celý projekt lépe pohlídat. Celý proces redesignu několika milionového projektu si totiž žádá více názorů a pohledů do každodenního fungování firmy.
Právě tyto pohledy se často liší od pohledů, který má COO nebo CEO, což je pochopitelné. V tomto článku bych rád přiblížil výhody a nevýhody tohoto rozhodnutí. Věřím, že to pomůže nejen freelancerům, ale i klientům rozhodnout se, co jim bude více vyhovovat až nastate jejich čas na redesign a optimalizaci.
Projektové info
Abyste se mohli vžít do mé situace, respektive ji co nejvíce přiblížit té své, popíšu ve zkratce celý projekt. Jedná se redesign/optimalizaci velkého e-commerce společnosti. Firma nemá žádný UX tým, takže na projektu pracuji čistě já ve spolupráci s marketingovým, zákaznickým a vývojářským oddělením.
Celé UI, neboli chcete grafiku, bude dělat další freelancer, protože firemní grafici pracují pouze na chodu e-shopu a nemají kapacitu na celkový redesign, který se může táhnout i několik měsíců.
Celý projekt se skládá ze 4+1 fází:
- analýza aktuálního stavu a konkurence + kvantitativní výzkum
- návrh optimalizace (na rychlou implementaci) + návrh redesignu (delší implementace)
- uživatelské testování + kvalitativní výzkum
- dohled na úspěšný vývoj
- optimalizace
Výhody inhouse spolupráce
Už vás nebudu zdržovat nudným popisem projektu a přejdu hned k výhodám, kterých je z mého pohledu několik.
- Rychlost jednání – Je mnohem jednodušší otočit se nebo za někým přijít a poprosit ho o konkrétní výstup než někomu psát e-mail. Mám pocit, že když vás představí vedení firmy, kouká se na vás trošku jinak a lidé jsou ochotnější.
- Pochopení chodu firmy – Firmu nepochopíte na meetingu, ale na pivu nebo obědě se zaměstnanci. Toto je obrovská výhoda, která doplňuje předchozí krok. Rychle totiž zjistíte, kdo vám dokáže objasnit to či něco jiného a nemusíte otravovat nějakou spojku.
- Pomoc dalším lidem v jejich práci – Tohle je pro mě novinka, kterou jsem si nikdy předtím neuvědomil, jelikož jsem vždycky pracoval remote. Jsem najatý na určitou věc, kterou dělám, ale stává se, že na mnou přijde designer a zeptá se, co říkám na UX toho nového newsletteru nebo na UX nové bannerové kampaně. Ve výsledku firmě pomůžeme mnohem více a nebojte se, dobrá firma si toho všimne.
- Změna prostředí a atmosféra – Změna prostředí nikdy nic nezkazí, alespoň tak to cítím já. Navíc poznáte nové super lidi.
- Krása profese – Poslední výhoda je taková moje menší ujetina. Miluju, když někdo umí něco, čemu nerozumím a můžu ho jen sledovat, jak čaruje. Vždy mi to zlepší náladu a něco nového se přiučím.
Nevýhody spolupráce inhouse
Samozřejmě nemáme tu jen výhody, ale i pár nevýhod, které je dobré brát v potaz.
- Cena – Cena zakázky bude o trošku vyšší protože máte okolo sebe rušivé elementy (kancelář plnou lidí, občas se něco zruší/přesune, atd.).
- Čas – Tento bod zase nemusí trápit klienta ale vás. Rozhodně strávíte nějaký čas na cestách. Doma mi trvá dojít do kanceláře (pracovny) cca 15 sekund. Ke klientovi do kanceláře mi to trvá přes hodinu. Proto doporučuji kombinovat. Buďte například den, dva u klienta a zbytek práce dělejte doma nebo v coworku.
- Místo v kanceláři – Je to možná drobnost, ale budete zabírat místo v kanceláři. Pokud je klient větší, neměl by to být problém, ale znám i klienty, kteří rostou tak rychle, že o každou volnou židli je holý boj.
- Rozptýlení stávajícího týmu – Největší nevýhoda může být rozhození zajeté workflow. Přeci jen jste nový rušivý element. Nikdo vás nezná a než vás všichni prokouknou, zdáte se být zajímavým zpestřením jinak rutinní práce. Osobně miluju poznávat nové lidi, takže začlenění proběhlo v rámci první hodiny velice hladce.
Tak tady to máte. Můj krátký zaujatý pohled na celou práci inhouse freelance designera. Věřím, že vám tento krátký článek pomohl a budu rád, když mi do komentářů napíšete vlastní názor a zkušenosti z podobných projektů.
Tagy
Největší online kurz na Figmu v Česku
MasterClass jsem postavil jako komplexní hub vědomostí. Najdete v něm vše o Figmě a práci v ní. Od jednoduchého nastavení po složitější prototypy a aplikace.
Kurz obsahuje 14+ hodin contentu. Konkrétně 127 videolekcích, díky kterým se rychle naučíte to, co zrovna potřebujete.