Život Designera

Hackuj stát

Osnova

Tento nevšední hacktaton se konal již podruhé. Nevšední je primárně kvůli tomu, že ho pořádá „stát“ respektive státní instituce. Díky tomu se dostanete k zajímavým datovým sadám a právě o datech tento celý event je.

Státní instituce poskytnou své datové sady od volebních výsledků všech 200 000 kandidátů v komunálních volbách po rozpočty a hospodaření obcí. Datové sady jsou volně ke stažení a co z nich vytvoříte je čistě na vás. Další zajímavý fakt – není tu žádné zadání. Na začátku se vždy debatuje o nápadech a teprve potom se skládají týmy.

Výsledek každého týmu primárně určují schopnosti jeho členů. Každý tým přistupuje k datům jinak podle technologií, se kterými pracují každý den a volí i jiný výstup, kterým budou data prezentovat.

Abych byl konkrétnější – náš výstup byla webová aplikace, jelikož byl pro mě důležitý design a dát uživatelům možnost aktivně pracovat s živou aplikací. Naopak tým, který byl složen pouze z datařů a programátorů lépe zapracoval datové sady a nalil je do programů na interpretaci dat. Ani jeden postup není samozřejmě špatně, jen hezky odráží schopnosti jednotlivých týmů.

Zadaní

Vybral jsem si zajímavě znějící tým „Zeď hanby“. Náš úkol byl jasný. Vytvořit webovou aplikaci, která by zobrazovala historii politiků společně s napojením na uzavřené smlouvy v období vlády a výpis všech dotací.

Motivace pro vytvoření této aplikace byla ta, že není žádné místo, kde byste rychle mohli zkontrolovat historii politika (v jakých byl stranách, jak dodržel či nedodržel své volební sliby a s kým uzavíral jaké smlouvy). Pro tento projekt jsme využili datových sad od ČSÚ a Hlídače státu.

Krátce bych i nakousl složení našeho týmu, který se přes 24h programování, designu a kódování zmenšil na polovinu, jelikož se vyskytly drobné komplikace. I to se stává. Nutno podotknout, že kdyby nebylo tohoto problému, celý projekt bychom dokončili. Stále pevně věřím, že bychom získali i první místo.

Složení týmu bylo následovné: CEO týmu Jaro – back-end developer, já jakožto designer a front-end developer (ano, občas musím dělat i to), Dan a Peter jako další back-end developeři a Ondra jakožto člověk, který se nám staral o výstupní prezentaci a vypomáhal s čím se dalo.

Hackování

I když pojem hackování nemám rád, je to lepší než práce na projektu nebo podobné nadpisy. Samotný čas na vytvoření aplikace byl 24 hodin. Tři pracovní dny shluklé do jednoho dlouhého marathonu. Díky bohu, že máš hlavní programátor Jaro měl výdrž za celý tým dohromady, jelikož jel celých 24 hodin v kuse, a to nás zachránilo.

Největší výzvou pro nás bylo propojit jednotlivé osoby s daty. Jelikož každé volby se jen zaznamenají jména lidí, jejich věk v tu danou dobu a volební informace. Nejlepší řešení, které nás napadlo, je odpočítat vždy podle věku odhadem rok narození (+-rok) a podle toho spojit lidi, kteří kandidují v dalších volbách. Není to nejideálnější řešení, ale bylo to to jediné, co bylo možné s datovou sadou udělat.

Po 24 hodinách jsme měli funkční webovou aplikaci, o jejíž design a front-end jsem se zasloužil já a napojený back-end, který z velké části připravit Jaro.

Výsledky

Poté přišlo na prezentace a hodnocení od cca 20 porotců, kteří měli vybrat 5 týmů z celého hackathonu. K mému překvapení jsme se nějakým zázrakem dostali do top 5. Osobně to přikládám faktu, že jsme měli interaktivní aplikaci a ne jen prezentaci dat v datovém softwaru.

Na bednu jsme se sice nedostali, ale její místa si zasloužily jiné týmy, jelikož odvedly obrovský kus práce. Rád bych zmínil tým z Klatov, což je střední škola se svým učitelem, které jsem už potkal na Kóduj pro Česko. Tenhle tým jsem strašně rád viděl na třetím místě. Ukazuje to, že naše školství stojí nejvíce na učitelích. Některým odzvoní a jdou domů a jiný přijedou o víkendu s kufříkem a bandou ambiciózních studentů a studentek. Získají třetí místo mezi plno profesionálů z oboru a jedou domů. Pokud tenhle článek bude číst někdo z týmu Klatov, doufám, že vás potkám na budoucích akcích.