Už jste si někdy položili stejnou otázku? Máte nový nápad nebo potřebujete rozšířit stávající podnikání a vybíráte vhodného partnera na celou zakázku? Pokud se rozhodujete pro agenturu, dejte šanci tomuto článku, možná změní váš úhel pohledu.
Než se pustíme do celého porovnání freelancerů a agentur, je důležité si říct pár věcí. Zaprvé – vycházím pouze ze svých zkušeností a pohledů na aktuální situaci na trhu. Zadruhé – rozumím tomu, že pokud máte špatnou zkušenost ať už s freelancerem nebo agenturou, může to dost ovlivnit vaše rozhodování. Nikdo se přece nechce spálit dvakrát.
Pamatujte, že jak u freelancerů, tak v agenturách jde pouze o lidi. Lidé mohou být spolehliví i nespolehliví, hodní, zlí a oškliví, ale to už bohužel nemůžete ovlivnit.
Na začátek by bylo dobré si přiblížit, kdo je to ten freelancer a co je to ta agentura.
- Freelancer je člověk, který se živí svým oborem na full-time. V tomto článku nepopisuji ty “freelancery” na Webtrhu, kteří vám vytvoří logo za pár stovek a ještě vám k tomu vyčistí okapy na chatě. Bavíme se tu o lidech, kteří si berou desítky až stovky tisíc za zakázku. Odborníky v oboru, kteří mají za sebou portfolio prací a kteří, když vám nedokáží poradit, vás hezky nasměrují na někoho jiného, kdo vám pomůže.
- Agentura je spolek více odborníků, kteří jsou často doplněni o další důležité pozice, jakými jsou například account manažeři, projekťáci, asistenti a junioři.
Kdo jste vy?
Plusy a mínusy najmutí freelancera vám odhalím za malý okamžik, ale ještě předtím se musíme podívat na vás. Tedy na to do jakého stavu dokážete připravit zakázku, než ji předáte k vypracování.
Obecně mám jedno pravidlo, kterého bych se jako klient držel.
Vím, co chci a vím, jak se to cca dělá – najmu si freelancera.
Vůbec nemám ponětí, jak se to dělá a jak fungují procesy přípravy zakázky – najmu si agenturu.
Vysvětlení na příkladech:
- Máte solidní síť prodejen a vyznáte se v retailu? Doba jde kupředu a vy chcete přejít do onlinu. Pokud se nechcete večery pročítat blogy, jak se takový přechod dělá, ideální pro vás bude si najmout agenturu, protože ta bude myslet na všechno a většinu práce udělá za vás.
- Máte hotový e-shop a potřebujete optimalizovat konverzí poměr na telefonech, protože v těch Google Analytics to pořád hapruje? Pak je pro vás ideální freelancer, jelikož znáte svůj problém a víte, kdo vám pomůže.
Toto jsou samozřejmě extrémní případy, aby se vám lépe chápalo porozumnět celé problematice. Často se mi stane, že si mě klient najme na zakázku a v průběhu mu doporučím přibrat do týmu toho, či onoho odborníka, o kterém klient ani neví. Na tom není nic špatného. Přeci si najímáte odborníka a on se musí vyznat v tom, co dělá i v příbuzných oborech.
Výhodou je znát, alespoň trošku, tvorbu dané zakázky (např. webu nebo e-shopu) než si ho objednáte u freelencera. Mohlo by se stát, že freelancer vytvoří výstup přesně podle vašeho zadání, ale vám to bude k ničemu, protože jste zapomněli na krok předtím.
Teď už se ale podíváme na to, proč si najmout, anebo proč si naopak nenajmout freelancera.
Výhody spolupráce s freelancerem
Zkušenost v oboru
Většina freelancerů vám dokáže poskytnout lepší znalosti v jednom daném oboru. Agentury často tíhnou k tomu mít jednoho seniorního člověka na pozici Head of a pak plno juniorů, kteří to mají prostě jen naklikat. Bohužel tento seniorní člověk, který má znalosti stejné jako většina freelancerů, nemá tolik času věnovat se pouze vám a vaší zakázce. Toto může postupně dojít až do bodu, kdy nebude zakázka na úrovni, za kterou platíte.
Neplatíte lidi okolo
Agentury musí mít další zaměstnance okolo, kteří jsou velice důležití pro chod firmy, ale ubírají čas, který může specialista (designer, programátor, animátor, atd.) věnovat vaší zakázce. Jedná se především o account managery, assistenty, projekťáky atd. Toto neznamená, že freelancer bude levnější (jak si většina lidí myslí). Znamená to jen to, že 100 % co si zaplatíte, půjde přímo do něj (pokud tedy práci neoutsourcuje jinam).
Časová flexibilita
Většina agentur má jasné pracovní hodiny, kdy je zastihnete. Většinou od Po-Pá 9-17h. U mě je normální, že se s klienty scházím o víkendu, kdy nemají tak nabitý program. Anebo po pracovní době, když mají normální full-time job a rozjíždí svůj vysněný projekt bokem.
Efektivita / Rychlost
Toto je první z bodů, který se nedá říct o každé agentuře nebo freelancerovi. Obecně jsem se ale setkal s tím, že větší firmy mají nesmyslně dlouhé procesy, které mohou celou zakázku protáhnou, a tím pádem i prodražit (když už ne finančně, tak časově). Freelancer je na druhou stranu často ochotný prodloužit svou pracovní dobu na krátký čas, a tím zajistit větší rychlost práce.
Více pohledů na zakázku
Zdá se to zvláštní, že by měl mít jeden člověk více pohledů na věc, než agentura, že? Toto zase platí jen u některých agentur, ale setkal jsem se s tím, že agentura je vedena jedním směrem, a to tím z jakého zázemí pochází její CEO.
Pokud je to PPCčkař, bude více hledět na měřitelné výsledky, a tím pádem jde brand a design do pozadí.
Pokud to naopak bude člověk s design backgroundem nemusí pochopit, že klient potřebuje každý týden posílat reporty svým investorům.
Toto samozřejmě ovlivňuje i rozpočet jednotlivých “oddělení” na projekty. Jestli si i tak chcete najmout agenturu, koukejte se na jejich portfolio klientů. Tím jste schopni odhadnout, jakým směrem se agentura ubírá a vybrat si tu přesně to, co potřebujete.
Vztah
Poslední z bodů ‘proč si najmout freelancera’ platí zase jen někdy, a je to Vztah. Přijde mi jednodušší si vybudovat přátelský vztah s jedním člověkem, se kterým jednám, a který mi i následnou práci realizuje než s account managerem, který jen předá mé požadavky dále a vůbec nemusí rozumět tomu, co potřebuji. V agenturách se stává, že budete pokaždé jednat s někým jiným, protože lidé odcházejí a přicházejí.
Nevýhody spolupráce s freelancerem
Obsáhlost prací
Asi nejjasnější nevýhodou je obecně obsáhlost práce. Jak jsem psal dříve, pokud neznáte správné procesy celé zakázky, najměte si určitě agenturu. V ojedinělých případech dokáži klienta nasměrovat na další specialisty od SEO po kodéry, ale rozhodně to nezvládnu tak, jako to zvládne full-service agentura s desítkami zaměstnanců. Troufám si říct, že většina freelancerů to bude mít dosti podobně.
Freelancer je jen jeden
To, proč si freelancera najímáte, může být i jeho největší slabina. Je jen jeden. To, co někdy ušetří čas a peníze, se může někdy taky solidně prodražit. Když totiž freelancer onemocní nebo si odjede na dovolenou, zakázka stojí a dál se nehýbe. Proto doporučuji mít ve smlouvě zakotveny jednotlivé termíny odevzdání fází projektu. Pak máte jistotu, že všechno bude včas. A když ne, vrátí se vám peníze.
Osobní sympatie
Stalo se mi, že se mnou klient chtěl spolupracovat, ale bohužel jsme si nesedli. V agentuře by za vámi poslali jen dalšího accounta nebo projekťáka a jelo by se “nanovo”. Toto bohužel u freelancera nejde. To jak si klient s freelancerem sedne považuji za jednu z nejdůležitějších částí spolupráce. Pokud mezi nimi nebude přátelská atmosféra, bez strachu říct vlastní názor a důvěra v druhého člověka, zakázka nikdy nedopadne dobře.
Důvěra
Posledním bodem je také důvěra, ale z jiného konce. Někdo prostě chce být ve velké zasedačce s pár lidmi a super občerstvením. Někomu to dodává pocit důvěry a klidu. Toto mohou více zajistit agentury (i když dá se to nějak suplovat například v coworkingových centrech). Rozhodně ale doporučuji u freelancerů podepisovat smlouvy. Vím, že většina z nich je nemá připravené, a pak to bývá velký problém. To stejné platí i pro freelancery, kteří čtou tento článek. Uzavírejte smlouvy s klienty, ušetří vám to stres a peníze.
Koho si tedy vybrat?
Většinu už jsem nastínil v průběhu článku.
Pokud jste komunikativní člověk, který se alespoň povrchově vyzná v tom, jak věci jdou po sobě a hledáte konkrétního člověka na dlouhodobou spolupráci, určitě běžte za freelancerem, nezklame vás.
Pouštíte se do neprobádaných vod vašeho podnikání a nemáte čas a ani chuť zjišťovat podrobnosti, jak tato nová část funguje. Najměte si agenturu. Získáte komplexní služby a výsledek, který naplní vaše očekávání.
Tagy
Největší online kurz na Figmu v Česku
MasterClass jsem postavil jako komplexní hub vědomostí. Najdete v něm vše o Figmě a práci v ní. Od jednoduchého nastavení po složitější prototypy a aplikace.
Kurz obsahuje 14+ hodin contentu. Konkrétně 127 videolekcích, díky kterým se rychle naučíte to, co zrovna potřebujete.