Proč je Figma dar z nebes?

Please log in or register to like posts.
Novinky

Adobe XD, Axure RP, Sketch a Figma jsou designové nástroje, se kterými jste se asi setkali, nebo jste o nich alespoň slyšeli. Figma je jeden z posledních přírůstků do rodiny, který jsem si hned oblíbil a přesedlal na něj z Axuru. V tomto článku bych rád rychle představil Figmu jako nástroj, který je dokonalý pro týmovou kooperaci nebo práci s klientem.

* * *

Co je to Figma a k čemu je dobré ji používat?

Jak bylo řečeno, Figma je designový nástroj na tvorbu UX a UI prototypů. I tak má ale svou specializaci, která vychází z jejich plusů a mínusů. Osobně ji používám na návrh webů (na aplikace je lepší Adobe XD kvůli autoanimate “fíčurce”). Velká výhoda Figmy je, že je celá online (dá se pracovat i offline, ale k tomu se dostanu později), to znamená že najednou může pracovat designer a copywriter. Tato drobnost ušetří neskutečně moc času a je to krásná změna od zajetého Wordového dokumentu s texty. Práce pro copýka je intuitivní a jednoduchá.

* * *

Výhody a nevýhody Figmy

Možnost rychlého dopsání textů přivede celý prototyp k životu. Dotáhne ho do bodu, kdy je pochopitelný pro klienta nebo uživatele při uživatelském testování. Už žádné nesmyslné Lorem Ipsum, které ničí design po x let.

Největší výhoda Figmy je i její největší nevýhoda. Pracovat se sice dá i offline, ale soubory se vám nenačtou z Cloudu – pochopitelně. Samozřejmě se ani neukládají, takže pokud se to projektu přihlásí klient nebo copywriter, uvidí starou verzi. Projekty se dají otevřít, stáhnout předem a pak se na nich dá vesele pracovat.

Já sám pracuji často offline na začátku projektu, kdy na wireframu vyšívám jen já a nikdo jiný do něho nemá přístup. V pozdějších fázích projektu už pracuji jen online.

Figma má také úžasně jednoduché vkládání komentářů, což ušetří komunikaci a korektury s klientem.

Dále ukazuje pohyb myší přihlášených uživatelů. Skvělý pomocník při online callech a schůzkách, jelikož nemusíte sdílet svou obrazovku, a tak je hovor plynulý i na slabším internetovém připojení (třeba v čínské restauraci – mluvím z vlastní zkušenosti).

Figma nemá jen světlé stránky. Za nejhorší nedostatek považuji nedostatek animací. Její konkurence v podobě Adobe XD nabízí autoanimate, které vám vyčaruje krásné animace do pár sekund. To nás zase vrací na začátek článku, kde jsem doporučoval používat Figmu jen na webové projekty.

Nezmínil jsem ale kodéry, a teď je na to ten správný čas. Kodéři Figmu milují, protože jim ukazuje CSS jednotlivých prvků. Kódy barev, velikosti a vlastnosti fontů a dalších spoustu věcí, které jim ušetří hodiny na velkých projektech. Pokud váš “grafik” (grafik v roce 2019 už nedělá weby, myslete na to) připravuje podklady v Photoshopu, je na čase najít si nového designera.

Z Figmy se dají exportovat všechny prvky v JPG, PNG, PDF a hlavně SVG, takže už žádné posílání ikon a obrázků na Dropbox. Všechno si kodér jednoduše vyexportuje dvěma kliky. To stejné platí i pro aktualizaci celé vizuální stránky projektu. Změní se ikona? Není problém, kodér si hned vyexportuje novou se stejným názvem, a ta se mu automaticky změní ve finální verzi webu. Už žádné případy typu ikona-sluzba-navrhwebu-verze-25-final-black-final-uz-opravdu-prosim.

Poslední vlastnost, kterou jsem už nakousnul, je práce s vektory. Možná budu znít jako neznaboh, ale práce v Ilustrátoru se mi zdá moc složitá na to, když potřebuji namalovat pár koleček nebo ikonku. Proto miluji jednoduchost (někdo by mohl namítnout prostředí pro blbce), kterou Figma umožňuje při práci s vektory. Pár čáreček a mám návrh ikonky na světě.

* * *

Zhodnocení Figmy

Na závěr bych jen rád řekl, že každý nástroj je jen tak silný jako je člověk, který ho používá. To, že mě osobně sedla Figma neznamená, že sedne vám. Figma je zdarma, takže jejím a vyzkoušením nic nezkazíte (mimo jednoho odpoledne).

Tak ji určitě běžte vyzkoušet, třeba vám to ulehčí práci.