Košík, taška nebo koš. Jakou ikonu zvolit na e-shopu?

Please log in or register to like posts.
Novinky

Přemýšleli jste někdy na tím,  jakou zvolit ikonku košíku? Pokud máte e-shop nastražte uši. Pokud žádný nevlastníte dávejte pozor, jednou se vám tahle informace možná bude hodit.

Co je správně z pohledu UX, na to se zaměřím v dnešním článku. Momentálně redesignuji obrovské e-commerce značky s módou u nás. I tady došla diskuze  na ikonku košíku. Na starém webu mají klasický nákupní košík, ale to se bude na novém webu měnit. Pokud si pokládáte otázku, jestli je tato změna nutná, odpověď bude znít 100 % ano.  Ano, je a může to změnit pocit z nakupování i na vašem e-shopu.

* * *

Proč je důležitá stránka košíku

Než se pustíme do samotné ikonky, je dobré přiblížit pár věcí, a to: proč vůbec uživatelé chodí do košíku a k čemu daná stránka na e-shopu slouží.

Košík slouží jako taková svatyně e-shopu. Místo, kde je uživatel v bezpečí a kde může udělat poslední rozhodovací proces. Vybrat si to, co opravdu potřebuje. Osobně doporučuji nahradit toto whishlistem. Řešení je jednoduché. Čím méně si lidé budou do košíku ukládat hromadu věcí, co vlastně ani nechtějí, tím budete mít levnější remarketing na košík.

* * *

Selský rozum postačí

Dříve byl trend dávat všude nákupní košík a dávalo to smysl. Když přicházel celý e-commerce do podvědomí lidí, snažil se být co nejvíce autentický a známý i pro lidi, kteří nikdy online nic nenakoupili. Od té doby jsme ale ušli velkou cestu a většina B2C firem má dnes nějakou formu e-commerce.

Zamyslete se sami. Kdy jste naposledy nakupovali něco online? Nejspíše to nebude moc dávno, že? Osobně nakupuji online skoro vše, co se online nakoupit dá. A že je toho požehnaně. Na e-shopu koupíte od ponožek, přes Teslu až po ponorku na Ebay.

Doba šla raketově kupředu a s ní i zvyk nakupovat online. Smiřte se s tím. Návyky lidí a celý design se tedy postupem času mění a měnit bude. Jakou tedy zvolit ikonku? Jednoduše použijte selský rozum a inspirujte se okolo sebe.

  • Prodáváte potraviny? Zvolte ikonku nákupního košíku, protože v tom se běžně vozí nákup v nákupním centru.
  • Prodáváte módu? Skvělé. Do čeho vám běžně balí v kamenných prodejnách oblečení? Nákupní košík to nejspíše nebude. Proto jako ikonku zvolte tašku.
  • Prodáváte bio zeleninu? Tak zvolte koš, protože do toho se sbírají tyto výrobky i v reálném světě.

Toto je jen pár ukázek na to, jakou ikonu zvolit. Samozřejmě jak jsem naznačil výše, na e-shopu lze prodávat cokoliv, a proto se musíte nad svým případem zamyslet sami.

* * *

Ikonku mám a co text?

Dobrá otázka. Text je další velká část správného mostu mezi uživatelem a designem. Zde se používá více možností. Primárně to ovlivňuje brand daného e-shopu.

Pro příklad jsem přidal pár českých hráčů:

  • Alza – Ikona koše a “Koupit”.
  • CZC – Ikona nákupního košíku a “Přidat do košíku” + na určitých kampaních je text “To chci”
  • Mall – Ikona nákupního košíku a “Přidat do košíku”
  • Datart – Ikona nákupního košíku a “Vložit do košíku”
  • Zalando – Ikona tašky a “Přidat do nákupního košíku”
  • About You – Ikona tašky a “Přidat do košíku”
  • Baťa – Ikona tašky a “Přidat do košíku”
  • Sklizeno – Ikona koše a “Do košíku”
  • Rohlík – Ikona nákupního košíku a “Do košíku”
  • Košík – Ikona nákupního košíku a “Přidat”

Většina zahraničních hráčů využívá “Přidat do košíku” kvůli překladům. Toto vyplývá z výzkumu Addshoppers z roku 2014.

Zdroj: https://www.addshoppers.com/blog/add-to-cart-buttons-a-7-year-analysis

Obecně se tedy fráze “Do košíku/Vložit do košíku” v různých variantách používá všude bez ohledu na to, jakou ikonku e-shop používá. Lidé jsou na to zvyklí a odchylky, jako má například Alza, jsou zde jen, protože Alza si to může dovolit. Věřím, že si to vnitřně otestovali a vyhodnotili jako nejlepší možnou cestu.

* * *

Uživatel je na prvním místě

Uživatel je to nejdůležitější, co máte. Zároveň ale musíte koukat na své potřeby jako podnik. Toto téma jsem nakousl v článku User needs vs. Business needs. U ikonky jsem ale striktnější. Tím pádem byste měli myslet především na uživatele. Změna ikony výrazně neohrozí vaše podnikání, ale vytvoří další drobnou změnu k lepšímu uživatelskému prostředí.