Jak navrhnout UX friendly e-maily

Please log in or register to like posts.
Novinky

Jeden z mých velkých klientů se dostal do fáze, kdy budeme předělávat celý e-mailing, který využívá hned v několika zemích. Zvolil se nový mailový systém, konkrétně Targito. A začalo se pracovat na celém redesignu. V tomto článku rozeberu, jak navrhovat dobré newslettery jako takové.

Nebudeme se bavit o tom, jak vytvořit úspěšné e-mailongové sekvence a stromy. K tomu se dostanu někdy v budoucnu a přizvu si k článku i e-mailing specialistu. Pamatujte, že samotný newsletter je jen třešnička na dortu. S ním aby měl zákazník opravdu pozitivní zkušenost, souvisí i další věci jako je předmět newsletteru a jeho frekvence posílání.

* * *

Personalizovaný obsah

Než se dostaneme k samotné struktuře newsletterů, rád bych zmínil důležitější věc, a tou je personalizace. Ti z vás, kdo čtou mé blog posty vědí, že za nejdůležitější věc u práce se zákazníky považuji čas. Konkrétně jejich čas. Když si budete vážit času zákazníka a nebudete s ním zbytečně plýtvat, odvděčí se vám sám a dokonce rád.

Nedávno mi přišel newsletter z e-shopu, ve kterém byl výpis produktů v nějaké akci nebo slevě. Celkem běžná záležitost. No jo, a co když vám, řeknu, že 7 z 9 produktů byly produkty pro ženy. To už nezní moc ideálně, že? Momentálně prodejce ztratil velkou část mého času, který jsem mu chtěl věnovat a co hůř zasloužil se o to, že jsem se z jeho e-mailing listu úplně odhlásil. A co to mohlo tento problém vyřešit? Personalizace obsahu.

Asi nejzákladnější je personalizace podle pohlaví, ale můžeme jít do větší hloubky a personalizovat podle posledních nákupů, oblíbených značek nebo dokonce blog postů, který uživatel přečetl. Jednoduše řečeno, posílejte lidem to, co je zajímá a čím chtějí trávit čas. Oni pak nakoupí, nebojte se.

* * *

Frekvence

Frekvence je další velký problém, který vnímám. Více by k tomu určitě řekl e-mailing specialista, ale toho vedle sebe bohužel nemám (nevýhoda freelancu). Frekvence posílání e-mailingu opět souvisí s respektováním času vašeho zákazníka. U každé skupiny lidí to bude jiné a každá skupina lidí očekává jiný newsletter a jeho obsah. Proto neexistuje žádné zlaté pravidlo, kolikrát posílat newsletter.

Osobně to, ale vidím takto: Pokud má newsletter nějaký obsah a tím myslím opravdu obsah, ze kterého benefituji (ne jen další slevy) a edukuji se, nevadí mi číst newsletter každý den. Pokud je newsletter jen plný dalších tuctových slev (a nejsou šílené jako u ZOOTu – 50 % na vše), tak mi stačí takovýto newsletter dostat jednou za 14 dní.

Přistupujte k tomu tedy tak, že pokud vás vaše newslettery baví číst každý den, posílejte je v takového frekvenci. Pokud je ale ani vy nečtete, neplýtvejte časem vašich zákazníků.

* * *

Vzdělávejte, neprodávejte

Většina lidí dělá e-mailing, aby prodávala, ale to je z mého pohledu chyba. Prodej nemůže být vaše jediná motivace. Většina výzkumů uvádí, že průměrný američan (výzkumy jsou prováděny hlavně ve Spojených státech) každý den vidí mezi 4 000 a 10 000 reklamami. Celkem šílené, že?  Reklamy jsou všude kolem nás. Na zastávce, v metru, v aplikaci, která mi ukazuje počasí, na Facebooku a samozřejmě na ulicích, když si jdete pro oběd nebo na schůzku.

Dle mého názoru je lepší uživatele vzdělávat. Nejen, že se tím stavíte do role profesionála, ale zároveň do role partnera a ne jen prodejce. Vše to souvisí s tím, co jsem psal výše. Ukazujte uživatelům zajímavé věci z vašeho odvětví a oni u vás následně nakoupí, toho se nebojte.

Toto samozřejmě platí pro firmy, které mají příběh a lidé ten příběh chtějí slyšet. Když budete vyrábět kvalitní čokolády jako například Ajala, lidé nechtějí jen informaci o slevě, chtějí mít našlapaný newsletter plný zákulisních fotek a příběhů.

* * *

Struktura samotného e-mailu

Když budete myslet na vše, co jsem napsal, bude váš e-mailing user-friendly. Teď je důležité zaměřit se na samotný newsletter, aby i ten byl co nejpřehlednější pro vašeho zákazníka. Vždy záleží k čemu je samotný newsletter určen. Jestli je jedná o klasické rozesílání každý týden nebo spuštění nového produktu. Podle toho vždy volte strukturu. I tak mám pár pravidel, které vždy říkám klientům:

  • Newsletter musí mít vždy jasný cíl. Použijte CTA buttony. Nejhorší je, když uživatel neví, co má udělat.
  • Vytvořte sekce newsletteru, které budou oddělené nadpisy nebo obrázky. Newsletter je vlastně malá webová stránka.
  • Ujistěte se, že uživatel pochopí záměr i bez obrázků (někdo to má defaultně zablokované). Toho nejlépe docílíte, když si pošlete newsletter bez obrázků.
  • Držte kontinuitu (jak časovou, tak šablony) pokud posíláte newsletter častěji.
  • Nezapomínejte na předmět. Toto je asi nejčastější chyba copywriterů, kteří připravují texty e-mailů. Vytvořte něco cool, něco co uživatele pobaví a co bude chtít otevřít. Je celkem jedno, jak máte skvělý newsletter, když ho nikdo ani neotevře.

Osobně mohu doporučit webovou stránku Really Good Emails. Jedná se o web, kde je tisíce newsletterů ze všech možných odvětví. Od e-shopů po pojištění. Ideální na čerpání inspirace. Nemusíte znovu vymýšlet kolo.